Sunday, 26 June 2011

Akulah BANDUAN diPENJARA NIKMAT

Subhanallah, Maha Suci Allah, yang masih meminjamkan nikmat mengetik papan kekunci. Kekangan masa, sebagai hambaNya, pelajar, anak, sahabat serta manusia yang sentiasa berhajat padaNya membuatkan aku tidak bisa menjenguk blog ini.Alhamdulillah,tatkala ini aku di beri nikmat masa agar aku mempersiapkan entri untuk para sahabatku yang sentiasa bersama.


Mungkin entri kali ini berbaur aneh, banduan?penjara nikmat? tapi kenapa penjara nikmat.Siapakah banduan? Mungkin ana terlalu merindui,sehinggakan ana rela dipenjara..


Berdasarkan entri yang sebelum ini, Alhamdulillah.Setelah ana menamatkan pengajian di UiTM ana berjaya menjejakkan kaki dan menjadi pelajar di MADRASAH AD-DINIAH AL-BAKRIAH @ PONDOK PASIR TUMBOH. Inilah saat yang tidak mampu untuk akal sihatku menceritakan segala pengalamanku di sini. Sering kali ana mendengar kata-kata yang tidak pasti daripada mana sumbernya, " apalah masuk pondok,bukan ada sijil pun..nak makan apa ??

Emm..ada pun kata-kata itu, ana hanya bisa menghadiahkan senyuman dan tundukan kelopak mata, bukan beerti ana tidak mahu menjawab, tapi sebaiknya ana diam dan merasai sendiri pengalaman hidup sebagai pelajar pondok.Tapi apakah kaitannya dengan banduan dan penjara nikmat.Sebenarnya ia merupakan istilah metafora, pondok itu kuibaratkan seperti penjara nikmat, dan ana banduan,kerana ana amat rindukan pondok,ana lebih rela menjadi banduan di dalam penjara nikmat bersama kasih sayang para banduan lain(sahabat-sahabat yang sama talaqi kitab), penjara nikmat yang bebas akan hal keduniaan, penjara nikmat yang menyediakan nikmat ilmu serta amal,penjara nikmat yang memenjarakan ana daripada keduniaan.Subhanallah.Siapakah yang tidak rela dipenjara dengan terpelihara? Dan tiada nikmat yang perlu ana dustakan.

Ini pula Madrasah Ad-Diniah Al-Bakriah yg tersergam indah.SUBHANALLAH

Perkongsianku kali ini, ialah menceritakan serba sedikit pengalamanku sebagai pelajar pondok. PONDOK PASIR TUMBOH atau nama barunya MADRASAH AD-DINIAH AL-BAKRIAH,
Diasaskan pada tahun 1954M oleh 2 orang adik beradik iaitu Al-Marhum Tuan Guru Hj. Mustafa b. Abu Bakar dan adiknya Al-Marhum Tuan Guru Hj. Abdul Aziz b. Hj. Abu Bakar (1923M-1987M).

Pada peringkat awal penubuhannya, bilangan pelajar (lelaki) hanya 50 orang sahaja. Pengajian dijalankan di sebuah madrasah kayu yang berukuran 40x30 kaki sahaja.

LOKASI
Ia terletak kira-kira 11 km dari Bandar Kota bharu.
1 km. dari jalan utama Kota Bharu-Pasir Puteh dan berdekatan dengan perumahan Desa Darulnaim dan juga mini MRSM Pasir Tumboh.

MATLAMAT
*Menjadikan Pondok sebagai pusat pengajian Islam secara teori dan praktikal.
*Mencari keredhaan Allah serta menghapuskan kerosakan akhlak.
*Melahirkan generasi berilmu, beramal, berani dan bertaqwa.
*Melahirkan pelajar mahir serta memahami secara menadalam ilmu agama dengan *menjadikan Islam sebagai cara hidup.


ANTARA KEMUDAHAN-KEMUDAHAN YANG DISEDIAKAN UNTUK
PARA PELAJAR
1. Masjid jamek 4 tingkat
2. Surau dan tempat belajar.
3. Letrik
4. Air
5. Telefon Awam
6. Pejabat pentadbiran.
7. Perpustakaan dan bilik menjahit.
8. Bilik latihan menjahit.
9. Bilik Komputer( org cakap ade hehehe ana kurg pasti wallahualam)
10. Bilik Mandi pelajar dan warga tua 6 buah.
11. Balang alat pemadam bomba - 90 biji
12. Kemudahan infratruktur lain seperti Kedai Kitab, Peralatan dan Makanan.


Beginilah suasana ketika ana dan sahabat belajar kitab. Semua pelajar digalakan memakai purdah.

 Khusyuk ketika tok guru menyampaikan penerangan Kitab pada kami

SISTEM PEMBELAJARAN
Pengajian Umumi (pelajar diberi kebebasan memilih mata pelajaran yang hendak diikuti)
Pengajian Nizami (secara kelas mengikut tahap kemampuan masing-masing)

MATAPELAJARAN YANG DIAJAR

1 - Feqah
2 - Nahu (Tatabahasa Arab)
3 - Balaghah (Sastera Arab)
4 - Soraf ( Ilmu kunci Bahasa Arab)
5 - Tasawwuf
6 - Tafsir
7 - Hadis
8 - Mantiq (Ilmu Logik)
9 - Sejarah Islam

Itulah sedikit sebanyak maklumat yang boleh Ana kongsikan.Untuk pengalaman peribadiku,terlalu indah untuk dibicarakan..

Jadual sebagai pelajar pondok bukanlah hanya beribadah 24 jam, Ana mahu menangkis kata-kata itu. Tempat peraduan kami cukup sederhana,tidur di madrasah cukup seronok bersama sahabat-sahabat lain. Dengan nikmat tidur di atas hamparan toto dan selimut itu cukup memadai.

AKTIVITI PAGI( seawal jam 5 pagi) :
* Solat sunat,amalan2 ibadah
* Solat Subuh Berjemaah
* Bacaan Mathurat
* Kitab Subuh- Sehingga jam 9 pagi

Selesai Kitab Subuh, pelajar boleh balik berehat ke pondok masing-masing untuk persiapan diri (mandi,makan,masak), waktu ni Ana tidak boleh melupakan kenangan ini, masak bersama Adik2 kesayangan ana NABILAH(Anak yatim piatu),ASYIKIN,FATIHAH,DILA,SUMAIYYAH.. Ana cukup senang dengan mereka, apa sahaja bahan masakan, kami masak dan makan berjemaah.Rezeki yang ada, kadangkala buat Ana menangis dalam hati.Tterkenang makanan yang enak belaka tapi nafsu cuma,tapi di pondok,Ana makan apa yang ada, Telur,ikan kering, kicap,sardin pun mengenyangkan,kami belajar untuk tidak mengeluh.Apa sahaja keadaan, sentiasa diingatkan bahawa, ALLAH AKAN CUKUPKAN, perkara ini benar-benar mendidik hati serta kudratku untuk menjadi hambaNya yang bersyukur. Alhamdulillah.

AKTIVITI TENGAHARI- PETANG
1030 pagi- 1200 tengahari
* kitab fiqh wanita bersama KAK UMMU.
Waktu ini,pelajar boleh memilih sama ada untuk turut sama KITAB FIQH WANITA atau KITAB KUBUR ( digelar kitab kubur dalam kalangan pelajar kerana kelas berhampiran dengan kubur,jangan salah faham ye). Selesai kitab tengahari ini,pelajar boleh kembali ke pondok untuk persiapan diri sebelum ke madrasah semula untuk solat zohor berjemaah.Selesai solat zohor berjemaah,kitab zohor pula menunggu( SIFAT 20,AKIDAH) sehingga jam 3 petang kemudian pelajar balik semula ke pondok untuk persiapan diri,masak malam, dan bersiap untuk ke madrasah semula untuk kitab asar. Selesai kitab asar, kembali ke pondok untuk makan malam dan bersiap untuk solat maghrib berjemaah.

AKTIVITI PETANG - LEWAT TENGAH MALAM
Solat Maghrib berjemaah, kemudian kitab maghrib.Selesai kitab maghrib sehingga masuk waktu isyak.Selepas isyak tiada kitab dan digantikan dengan TASMIK AL-QURAN( al-quran di baca di hadapan muallimah, tidak akan di alih bacaan selagi tidak sempurna bacaan) dan BACAAN DALAM SOLAT dari jam 9 malam hingga 11 malam,kemudian jam 11 malam bacaan sebelum tidur,taaruf untuk pelajar baru, berghasidah,pengakuan kesalahan( ketua muslimat akan bertanya pada semua muslimat," hari ini ada sesiapa buat silap"..bunyinya agak melucukan,tapi daripada inilah Ana belajar untuk jujur pada diri sendiri,,dan masing-masing akan mengakui silap masing di hadapan pelajar muslimat lain, kami tidak malu mengaku kesilapan kerana kejujuran itu lebih nikmat. Antara kesilapan lazim ialah, tidak sempat solat berjemaah, di pondok, solat berjemaah itu wajib.Tepat jam 12 kami dibenarkan tidur. Begitulah serba sedikit pengisian sebagai pelajar pondok.

Ada sahabat-sahabat bertanya apa syarat untuk masuk pondok.Mungkin ada yang merasakan perlu untuk alim bidang agama,tahu bahasa arab dan yang sama erti denganya. Ana tidak tahu sistem pondok di tempat lain,tetapi di pondok pasir tumboh,syarat kemasukan ialah MAHU BELAJAR..tidak tahu bertanya,

Untuk pengalaman peribadiku sendiri, ANA MENCARI APA YANG ANA PERLU, dan tidak menerima segala ilmu itu bulat-bulat.Dan berani Ana katakan, di pondok inilah tempat sebenar-benar untuk pencari ilmu Allah,di pondok berbeza d ipt, di pondok Ana belajar hidup susah,makan apa yang ada,mandi pun air kolah, sejuknya air kolah pun sejuk semulajadi, alhamdulillah qanaah dalam segala hal.

Jika soal lain, pakaian,para muslimat wajib menutup aurat,kebiasaan kami menggunakan jubah berwarna hitam atau gelap begitu juga tudung labuh hitam atau gelap beserta niqob. Tidak susah bukan. Alhamdulillah segalanya mudah. Pergaulan kami dengan dunia amatlah kurang. Perjalanan harian kami hanyalah setakat pondok ke madrasah dan sebaliknya. Tidak pernah ana melihat pelajar muslimin. Benarlah di sini, kami tidak memandang dan dipandang. Bersyukurnya. Alhamdulillah.

Ya Allah,kuatkan Ana jika Ana di luar sana Ya Allah.Jika soal bayaran,rasanya di sinilah tempat paling murah, iaitu sebulan lebih kurang RM50, bayaran itu untuk api,air,dan pondok.  Alhamdulillah, segala bekalan cukup di sini,soal telefon bimbit memang dilarang sama sekali, Jika ada, akan diserahkan pada ustaz dan akan dikembalikan setiap hari khamis untuk para pelajar berhubung dengan keluarga masing-masing.

Pondok ada peperiksaan ke? Sebenarnya sistem belajar di pondok lebih kepada talaqi kitab,( seperti guru menyampaikan mata pelajarannya kepada muridnya)di atas meja yang cukup sederhana kecil untuk diletakkan kitab.Selain itu juga, lebih kepada mengamalkan apa yang dipelajari dan sahabat-sahabat, terpulanglah pada hati, JIKA HATIMU KUAT MENUNTUT ILMU MAKA BERUSAHALAH, TETAPI JIKA SEKADAR SEBALIKNYA, SEGERALAH PULANG DAN CARI TEMPAT SEENAKNYA UNTUKMU.Kitab-kitab(MUHIMAH,HIDATUS SALIHIN,SIFAT20,FIQH WANITA DLL) bukan seperti kitab-kitab sekarang,ia ialah bahasa jawi lama yang memerlukan pengamatan yang fokus pada apa yang disampaikan oleh ustaz. Mula-mula agar sukar untuk Ana sendiri faham...tpi Alhamdulillah...ana boleh memahaminya dengan baik.


Inilah meja kecik yang digunakan untuk belajar..COMEL kan..(^_^)

Ya Sahabatku, sekalipun di pondok ini, tiada sijil, diploma,ijazah,tetapi jika hati dan kudrat telah dipasakkan IKHLAS untuk ilmu Allah,itu lebih nikmat ya sahabatku, dan sekalipun memperoleh sijil atau yang sama erti, anggaplah itu sebagai bonus dan Ana tidak menolak itu. ILMU DUNIA DAN AKHIRAT PERLU SEIMBANG,agar bisa menjadi muslimah yang punya keduanya. 

Sekarang Ana telah menamatkan pengajian di situ, ikutkan hati, Ana mahu tetap di penjara, mungkin terlalu merasa nikmat ilmuNya,kerana di penjara ini Ana rasa bebas-sebebasnya dalam pengabdianku meraih ilmu Allah,tapi Ana perlu kembali, melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang anak dan hal keduniaan....yang pasti,Ana terlalu rindukan pondok,lambaian kasihku untukmu pondok,menjadi pelajar pondok mengajar Ana erti BERSYUKUR akan segala nikmat Allah, sekalipun tidak mencukupi, jangan mengeluh, ALLAH AKAN CUKUPKAN .Allah mahu didik Ana supaya menjadi muslimah yang SABAR & IKHLAS dalam menuntut ilmu..YA ALLAH..TERIMA KASIH..MATIKAN AKU KETIKA AKU MENUNTUT ILMU DAN MATIKAN AKU SEBAGAI HAMBA-MU YANG BERSYUKUR..AMEEN.

~~ AKULAH BANDUAN DI PENJARA NIKMAT ~~


7 comments:

  1. 50 sebln???mahal ooo...tmpt aku 10 jee..huhuhuh....ank gadis kot...masak la sedap2...laen la kami muslimin....telo dan nasi putih ari2..berpakaian..ok ar tuhhh...ko berwajah emas....muslimin dok intai muslimat jee....walaupon x nampak pon muke tp suke tgk gadis emas...hahahaha

    ReplyDelete
  2. wah...murahnya..subhanallah..amboi2..kami pon mkn ala kadar je..xmampu nak mkn sedap2...syukur alhamdulilah rezeki dri Allah..gadis emas???...hahahah merepek la tuh..ooo nie keje korang ye..mengintai je keje..xmalu...insaf2..

    ReplyDelete
  3. harga bukan bandingan..tp harga diri menjadi pertaraan nilaian Allah..SubhanaAllah

    ReplyDelete
  4. semoga ukhti dibawah rahmat Allah SWT . ana ,InsyaAlla,suatu hari nanti singgah pondok sinim pulok nok tambah skek ilmu dok penah cukup..jumpa tok guru .. :)

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum . Saya berminat nak belajar kat pondok nie . Tapi mcm mana nak mohon rumah sewa tu ye ?

    ReplyDelete
  6. Salam, berapa lama awak belajar disitu?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...