Tuesday 10 May 2011

Aku Mecintaimu kerana Agamamu

CINTA yang bertandang di lubuk hati setiap insan itu fitrah yang merupakan anugerah dari Sang Maha Pencipta. Hakikatnya asal kejadian CINTA itu bersih dan suci, tetapi malangnya ia dicemari oleh debu-debu maksiat yang dicipta oleh manusia itu sendiri. Terkadang ana berfikir sendiri untuk apa menikmati CINTA sebelum berkahwin? bimbang ia akan menjadi tawar dan hambar. Bukankah itu menghilangkan barakah dan kemanisan di alam rumah tangga kelak.


Jika ditanya pada setiap orang tentang impian masing- masing dalam membina rumahtangga jawapan yang diterima pasti adalah ingin membina ' BAITUL MUSLIM". Ana sendiri impikan sebuah baitul muslim sebagai wasilah untuk peningkatan hidup juga mampu memberikan sesuatu yang bermanfaat kepada agama. Tetapi bagaimana untuk membina baitul muslim andai di permulannya sudah dicemari. Barakah yang Allah S.W.T janjikan itu hanya ada buat ikatan terpelihara.

Untuk itu wahai para Mujahid dan Mujahidah. jika kalian belum berkahwin, kejarlah Allah sebelum mengejar CINTA ADAM dan HAWA. Tanpa redha Allah S.W.T, andai dirinya kau nikahi sekalipun,kau pasti tidak akan bahagia. Percayalah. Sia-sia segala usaha yang kau curahkan atas dasar yang tidak diredhai oleh Allah. Ianya hanya mampu melupukan berkat daripada hidupmu. Peliharalah kesucian CINTA yang kerap diuji di alam remaja. Cintailah Allah, nescaya CINTA pasangan soleh turut kau miliki.


Andai dirimu jatuh CINTA katakanlah prinsip dirimu dengan hadis ini:

'Sesiapa yang jatuh CINTA, lalu dia memelihara kesucian dirinya dan bersabar hingga meninggal dunia maka,dia adalah seorang yang syahid'
Riwayat Hakim Ibn Asalari Al Dailami dan lain-lain

Seorang penyair arab berkata tentang bahana CINTA

Cinta merupakan anugerah takdir,
pertama kali datang terlihat bak air yang tenang,
namun ketika seseorang yang bersangkutan menerjuninya,
tenggelamlah ia di dalamnya, tak tertolong lagi.


Berikanlah CINTAmu pada yang layak menerimanya. CINTAI dia kerana agama pada dirinya kerana itu jaminan bahagia buatmu dunia dan akhirat. Daripada Hurairah r.a bahawa Nabi S.A.W bersabda:

Dinikahi wanita itu kerana 4 perkara kerana hartanya dan kerana keturunanya dan kerana kecantikannya dan kerana agamanya, maka pilihlah yang mempunyai ( mengamalkan) agama, ia menyenangkan kamu.

Itulah ukuran yang diajar oleh Rasullulah S.A.W. Berbahagialah dirimu dan semoga dirimu diCINTAI oleh ALLAH.

"Aku mencintaimu kerana agama
jika hilang agamamu dan dirimu,
maka hilanglah CINTAKU padamu..
 (Imam Al-Nawawi)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...